Bij het indienen van een aanvraag in Portero kunt u de huisartsgegevens van de cliënt registeren. Hiervoor gebruikt u een zoekfunctionaliteit met de adresgegevens van huisartsen. Met ingang van 20 oktober 2018 is deze zoekfunctionaliteit aangepast.

U kunt voortaan bijvoorbeeld ook zoeken op de naam van de praktijk. Daarnaast is er een mogelijkheid toegevoegd om handmatig adresgegevens te registreren, wanneer u de huisarts van de cliënt met de zoekfunctionaliteit niet hebt kunnen vinden.

Privacy van cliënten – onze gezamenlijke verantwoordelijkheid
Bij de behandeling van een aanvraag is het soms nodig om aanvullende informatie op te vragen bij bijvoorbeeld een huisarts. Het CIZ vindt het belangrijk dat een brief van het CIZ altijd op de juiste plek terecht komt. Daarom worden vanaf nu huisartsgegevens uit vorige aanvragen niet meer voorgevuld in Portero, maar vragen we u voortaan bij iedere aanvraag de actuele (adres)gegevens van de huisarts uit te vragen bij de cliënt en deze bij de nieuwe aanvraag vast te leggen. Zo zorgen samen voor de privacy van de cliënt.

Conceptaanvragen
Indien u bij een conceptaanvraag al adresgegevens van een huisarts heeft gevuld en de adresgegevens volgens informatie van CIZ niet meer actueel zijn, krijgt u daar voortaan ook melding van met het advies de gegevens te controleren.

Hoe lang mag het CIZ over een aanvraag doen?

Het CIZ heeft (in principe) zes weken de tijd om een reguliere aanvraag voor zorg vanuit de Wlz af te handelen. Wanneer er sprake is van een aanvraag in het kader van bijzondere omstandigheden, dan heeft het CIZ twee weken de tijd om de aanvraag af te handelen.

Veelgestelde vragen