Long-Term Care Act
- Long-Term Care Act
- Aanvraagproces
- Na het besluit
- Geldzaken
- Wijziging doorgeven
- Voor kinderen
-
Long-Term Care Act
-
Aanvraagproces
- Aanvraag doen
- Het onderzoek
- Aanvraag doen vanuit het buitenland
-
Na het besluit
- Bezwaar maken
- Meerzorg
- Kopie besluitbrief opvragen
-
Geldzaken
-
Wijziging doorgeven
- Adreswijziging
- Overlijden
-
Voor kinderen
Long-Term Care Act
Dit hangt af van de situatie.
- U heeft een Wlz-aanvraag voor uzelf gedaan en wilt zelf een bezwaarschrift indienen.
U mag het bezwaarschrift zelf ondertekenen. - Uw kind is jonger dan 18 jaar.
U mag als ouder of voogd met gezag het bezwaarschrift ondertekenen en indienen. - Uw kind is 18 jaar of ouder.
U mag als ouder of voogd met gezag het bezwaarschrift alleen ondertekenen en indienen als uw kind u hiervoor heeft gemachtigd. Of als u wettelijk vertegenwoordiger bent. - De rechtbank heeft een curator aan u toegewezen.
U mag het bezwaarschrift zelf indienen maar u mag het niet zelf ondertekenen. Dat moet de curator doen. Stuur een kopie van de brief van de rechtbank mee waarin staat dat u een curator heeft. - De rechtbank heeft een mentor aan u toegewezen.
Dan mag de mentor uw bezwaarschrift ondertekenen. Stuur een kopie van de brief van de rechtbank mee waarin staat dat u een mentor heeft. - Iemand anders dient het bezwaarschrift in namens u.
Iemand anders mag namens u een bezwaarschrift ondertekenen en indienen als u die persoon hiervoor toestemming geeft. U geeft toestemming door het 'Machtigingsformulier voor het optreden in een bezwaarprocedure' in te vullen. Het machtigingsformulier moet u zelf ondertekenen en meesturen met het bezwaarschrift. - Een advocaat dient het bezwaarschrift in namens u.
Het is niet nodig om de advocaat te machtigen. De advocaat kan het bezwaarschrift namens u ondertekenen en indienen.
Er is geen regel die zegt hoe lang een ondertekend machtigingsformulier geldig is.
Het is belangrijk dat het machtigingsformulier speciaal ondertekend is voor de Wlz-aanvraag die u nu doet. U mag het formulier 1 keer gebruiken.
Er is geen richtlijn voor hoe oud medische gegevens mogen zijn. De medische gegevens dienen de actuele medische situatie weer te geven. Indien u gegevens aanlevert waar wij vragen of twijfels over hebben, nemen wij contact met u op.
Deze zorg kan worden vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). Welke wet voor u geldt, is afhankelijk van uw situatie. Klik hier om meer te lezen over dit onderwerp.
Bij zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) bepaalt het zorgprofiel hoeveel zorg mogelijk is. Soms is dat niet genoeg. Meerzorg geeft dan extra ruimte om passende zorg te organiseren. U of uw zorgaanbieder kan meerzorg aanvragen bij uw zorgkantoor.
- Heeft u online of via de post een aanvraag ingediend? U krijgt een schriftelijke bevestiging als wij de aanvraag goed hebben ontvangen.
- Heeft u via de e-mail een aanvraag ingediend? U ontvangt een automatisch bericht als uw e-mail goed is aangekomen. Daarnaast krijgt u een schriftelijke bevestiging als wij de aanvraag goed hebben ontvangen.
- Heeft u (nieuwe) informatie geüpload via de toegangscode uit de brief? Er verschijnt een foutmelding als er iets niet goed gaat. Ziet u geen foutmelding, dan kunt u ervan uitgaan dat wij de informatie goed hebben ontvangen.
- Heeft u (nieuwe) informatie via (een beveiligde) e-mail opgestuurd? Zonder tegenbericht kunt u ervan uitgaan dat wij de informatie goed hebben ontvangen.
Zonder uw burgerservicenummer (bsn) kunnen wij uw Wlz-aanvraag niet behandelen.
Heeft u geen bsn? Bel ons dan even voor overleg via 088 - 789 1000.
Zorgt u dat u tijdens het huisbezoek een geldig identiteitsbewijs kunt laten zien? Zo controleren wij of u de persoon bent die bij het bsn hoort.
Als u een Wlz-aanvraag heeft ingediend, onderzoeken wij uw situatie. Het kan zijn dat wij u bellen (telefonisch onderzoek) of dat u een brief krijgt dat we op huisbezoek komen. Dit kan ook een digitaal huisbezoek zijn via beeldbellen. Tijdens het onderzoek maakt de CIZ-medewerker kennis met u en bespreekt met u wat u wel en niet zelf kunt. Het is fijn als iemand uit uw naaste omgeving, of uw zorgverlener, bij het gesprek aanwezig kan zijn.
U heeft een computer, laptop met touchscreen of een mousepad nodig om een aanvraag te bevestigen. Via een tablet of mobiele telefoon is dit niet mogelijk.
Het is ook mogelijk dat de link is verlopen. Als u ons mailt dat de link niet (meer) werkt, kunnen wij u een nieuwe link toesturen. U kunt mailen naar info@ciz.nl.
Helaas is dit meestal niet het geval. Dat zit zo:
- Alle zorg die u op dit moment mogelijk al ontvangt wordt door de gemeente vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geregeld. Dit geldt onder andere voor huishoudelijke hulp en dagbesteding.
- Uw aanvraag voor langdurige zorg wordt geregeld vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz).
Het zorgkantoor in uw regio regelt die zorg en zoekt een passende zorgaanbieder voor u. - Organisaties die (thuis)hulp verzorgen vanuit de WMO hebben meestal geen contract met het zorgkantoor in de regio. Zij mogen dan ook geen hulp blijven verlenen als u een Wlz indicatie heeft gekregen. Het zorgkantoor regelt andere hulp.
Breng altijd uw gemeente en verzekering op de hoogte van uw toegekende Wlz indicatie. Wanneer u thuis blijft wonen kunt u wél bij uw huidige zorgaanbieder navragen of het mogelijk is dat de zorg die u op dit moment ontvangt blijft zoals die is. Verhuist u naar een zorginstelling? Dan wordt alle zorg vanuit daar geregeld.
Helaas is dit meestal niet het geval. Dat zit zo:
- Alle zorg die u op dit moment mogelijk al ontvangt wordt door de gemeente vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geregeld. Dit geldt onder andere voor huishoudelijke hulp en dagbesteding.
- Uw aanvraag voor langdurige zorg wordt geregeld vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz).
Het zorgkantoor in uw regio regelt die zorg en zoekt een passende zorgaanbieder voor u. - Organisaties die (thuis)hulp verzorgen vanuit de WMO hebben meestal geen contract met het zorgkantoor in de regio. Zij mogen dan ook geen hulp blijven verlenen als u een Wlz indicatie heeft gekregen. Het zorgkantoor regelt andere hulp.
Breng altijd uw gemeente en verzekering op de hoogte van uw toegekende Wlz indicatie. Wanneer u thuis blijft wonen kunt u wél bij uw huidige zorgaanbieder navragen of het mogelijk is dat de zorg die u op dit moment ontvangt blijft zoals die is. Verhuist u naar een zorginstelling? Dan wordt alle zorg vanuit daar geregeld.
- Aanvraag doen
- Het onderzoek
- Aanvraag doen vanuit het buitenland
Aanvraag doen
Hiervoor moet u zorg vanuit de Wlz aanvragen. Wij raden u aan eerst de Wlz-check te doen. U ziet dan snel of een aanvraag doen zinvol is. U kunt van een cliëntondersteuner hulp krijgen bij het doen van een aanvraag. Dit is gratis. Meer over een cliëntondersteuner.
Uw zorgaanbieder kan ook een Wlz-aanvraag voor u doen.
U mag in principe alleen uw eigen medische informatie opvragen. Een huisarts mag meestal geen informatie over anderen delen.
De huisarts mag alleen medische informatie verstrekken aan:
- uzelf, wanneer u ouder bent dan 16 jaar;
- uzelf, wanneer u tussen de 12 en 16 jaar bent en uw ouder(s) of voogd met gezag hiervoor toestemming geeft;
- de wettelijk vertegenwoordiger;
- een voogd of een ouder met ouderlijk gezag, wanneer het kind jonger is dan 12 jaar;
- een voogd of een ouder met ouderlijk gezag, als het kind wilsonbekwaam is en jonger is dan 18 jaar;
- de medisch adviseur van het CIZ (alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven bij de Wlz-aanvraag).
U moet voor uzelf en uw partner twee aparte (online) aanvragen doen. Vermeld wel bij ‘zorgvraag’ dat u allebei een aanvraag doet. Dan kunnen wij deze op hetzelfde moment in behandeling nemen. Dat kan handig zijn. Wanneer er dan bijvoorbeeld een huisbezoek nodig is, hoeft onze medewerker maar 1 keer bij u langs te komen.
Een Wlz-aanvraag doet u voor uzelf en ondertekent u ook zelf.
Wilt u dat iemand anders uw Wlz-aanvraag doet? Doe de handtekeningencheck en zie wie uw aanvraag mag ondertekenen.
Gebruik het machtigingsformulier om te regelen dat iemand namens u de Wlz-aanvraag mag doen. U moet het machtigingsformulier zelf ondertekenen.
Nadat u de aanvraag online heeft ingediend via Mijn Wlz-aanvraag, ontvangt u een bevestigingsmail. Klik in deze e-mail op de blauwe knop 'Naar aanvraag bevestigen'. U komt dan op een internetpagina waar u uw aanvraag kunt ondertekenen.
U kunt dit op 2 manieren doen:
- U tekent uw handtekening met uw muis. Op de internetpagina staat waar u dit kunt doen.
- U print de aanvraag uit, zet uw handtekening met een pen en scant de aanvraag weer in. Daarna kunt u het gescande document uploaden in Mijn Wlz-aanvraag.
Als we deze aantekening hebben gezien, kunnen we uw aanvraag zonder ondertekening behandelen.
Ja, dat kan maar uw naaste mag de aanvraag niet zelf ondertekenen. Uw naaste mag ook geen machtigingsformulier ondertekenen.
Wie mag ondertekenen
Alleen een ‘benoemd vertegenwoordiger’ van uw naaste mag de Wlz-aanvraag ondertekenen. Dat is bijvoorbeeld een curator of mentor. Of een gemachtigde die in het levenstestament of de volmacht staat.
Wie mag niet ondertekenen
Een ‘niet-benoemde vertegenwoordiger’ mag de Wlz-aanvraag niet ondertekenen. Een niet-benoemd vertegenwoordiger is bijvoorbeeld familie of de partner.
Uitzondering
Bij een combinatieaanvraag geldt een uitzondering. Dan mag een niet-benoemde vertegenwoordiger de Wlz-aanvraag wél ondertekenen. Bij een combinatieaanvraag doet u een Wlz-aanvraag en een aanvraag voor een besluit tot opname en verblijf (artikel 21 Wzd) op hetzelfde moment. Of u doet een Wlz-aanvraag in combinatie met een aanvraag voor een rechterlijke machtiging.
Weten wie mag ondertekenen?
Doe de handtekeningencheck.
U kunt de informatie digitaal met ons delen. In de brief die u heeft ontvangen staat een toegangscode. Met deze code en uw BSN kunt u inloggen bij het CIZ en de gevraagde informatie uploaden. In de brief staat ook tot wanneer u dit kunt doen. We vragen u de informatie zo snel mogelijk te delen, want pas daarna kunnen we uw aanvraag verder behandelen.
Lukt het u niet om de informatie op tijd aan te leveren, of kunt u de gegevens niet aanleveren? Neem dan telefonisch contact met ons op om te overleggen wat u kunt doen. Ontvangen wij de gegevens niet op tijd én hebben wij niets van u gehoord? Dan kunnen we uw aanvraag niet behandelen.
Om een Wlz-indicatie te kunnen krijgen, gelden voorwaarden.
Een Wlz-aanvraag doen is zinvol als u:
- een ziekte, aandoening, stoornis of handicap heeft; en
- als u de rest van uw leven zorg nodig heeft. Hiermee bedoelen we dat u altijd iemand in de buurt nodig heeft die voor u zorgt, ook als het in de toekomst misschien beter met u gaat. Dit noemen we ‘blijvende zorg’; en
- als u niet zelf hulp kunt inschakelen als u in een onveilige situatie zit. Met een ‘onveilige situatie’ bedoelen we dat u niet goed voor uzelf kunt zorgen. U kunt uzelf bijvoorbeeld niet wassen, kleden, voeden, of zorgen voor uw eigen veiligheid. Dit heeft ernstige gevolgen voor uw gezondheid. Bijvoorbeeld het risico op zelfverwaarlozing en infecties. Of een risico op lichamelijke verwondingen door bijvoorbeeld zelfverwonding.
Met een ‘onveilige situatie’ bedoelen we ook dat u kwetsbaar kunt zijn voor seksueel, financieel of emotioneel misbruik; en - als er dag en nacht iemand bij u in de buurt moet zijn, omdat u niet zelf hulp kunt inschakelen als dit nodig is.
U moet verzekerd zijn voor de Wet langdurige zorg (Wlz) om voor uzelf een aanvraag te kunnen doen. Wlz-zorg zit in de basisverzekering. Iedereen die in Nederland woont en een Nederlandse zorgverzekering heeft, is dus automatisch verzekerd voor de Wlz. En kan Wlz-zorg voor zichzelf aanvragen.
Er zijn een paar uitzonderingen:
- Bent u niet verzekerd omdat dit niet past bij uw levensovertuiging (vanwege gemoedsbezwaren)? In dat geval kunt u ook zonder zorgverzekering een Wlz-aanvraag doen bij het CIZ.
Om daarvoor in aanmerking te kunnen komen, moet u zich wel bij een zorgverzekeraar laten registreren voor Wlz-zorg. Dit is dus géén verzekering, maar alleen een registratie voor Wlz-zorg. U ontvangt van de zorgverzekeraar een registratienummer als bewijs.
Stuur het formulier ‘Verklaring ontheffing wegens gemoedsbezwaren’ mee met uw aanvraag. Dit kunt u aanvragen via de website van de Sociale Verzekeringsbank. - Werkt u bij een internationale organisatie (IO) die in Nederland is gevestigd? Of heeft u daar gewerkt? Dan kan het zijn dat u niet bent verzekerd via een Nederlandse zorgverzekering, maar via uw werkgever. De verzekering van uw werkgever betaalt dan de kosten als u langdurige zorg nodig heeft. Dit geldt ook voor uw gezinsleden. U en uw gezinsleden kunnen daarom geen Wlz-zorg aanvragen bij het CIZ. Vraag aan uw (voormalige) werkgever hoe u langdurige zorg kunt aanvragen. Bekijk de lijst van internationale organisaties die in Nederland zijn gevestigd.
Er is geen regel die zegt hoe lang een ondertekend machtigingsformulier geldig is.
Het is belangrijk dat het machtigingsformulier speciaal ondertekend is voor de Wlz-aanvraag die u nu doet. U mag het formulier 1 keer gebruiken.
Er is geen richtlijn voor hoe oud medische gegevens mogen zijn. De medische gegevens dienen de actuele medische situatie weer te geven. Indien u gegevens aanlevert waar wij vragen of twijfels over hebben, nemen wij contact met u op.
- Heeft u online of via de post een aanvraag ingediend? U krijgt een schriftelijke bevestiging als wij de aanvraag goed hebben ontvangen.
- Heeft u via de e-mail een aanvraag ingediend? U ontvangt een automatisch bericht als uw e-mail goed is aangekomen. Daarnaast krijgt u een schriftelijke bevestiging als wij de aanvraag goed hebben ontvangen.
- Heeft u (nieuwe) informatie geüpload via de toegangscode uit de brief? Er verschijnt een foutmelding als er iets niet goed gaat. Ziet u geen foutmelding, dan kunt u ervan uitgaan dat wij de informatie goed hebben ontvangen.
- Heeft u (nieuwe) informatie via (een beveiligde) e-mail opgestuurd? Zonder tegenbericht kunt u ervan uitgaan dat wij de informatie goed hebben ontvangen.
Zonder uw burgerservicenummer (bsn) kunnen wij uw Wlz-aanvraag niet behandelen.
Heeft u geen bsn? Bel ons dan even voor overleg via 088 - 789 1000.
Zorgt u dat u tijdens het huisbezoek een geldig identiteitsbewijs kunt laten zien? Zo controleren wij of u de persoon bent die bij het bsn hoort.
Als u een Wlz-aanvraag heeft ingediend, onderzoeken wij uw situatie. Het kan zijn dat wij u bellen (telefonisch onderzoek) of dat u een brief krijgt dat we op huisbezoek komen. Dit kan ook een digitaal huisbezoek zijn via beeldbellen. Tijdens het onderzoek maakt de CIZ-medewerker kennis met u en bespreekt met u wat u wel en niet zelf kunt. Het is fijn als iemand uit uw naaste omgeving, of uw zorgverlener, bij het gesprek aanwezig kan zijn.
U heeft een computer, laptop met touchscreen of een mousepad nodig om een aanvraag te bevestigen. Via een tablet of mobiele telefoon is dit niet mogelijk.
Het is ook mogelijk dat de link is verlopen. Als u ons mailt dat de link niet (meer) werkt, kunnen wij u een nieuwe link toesturen. U kunt mailen naar info@ciz.nl.
Het onderzoek
Als u een Wlz-aanvraag heeft ingediend, onderzoeken wij uw situatie. Het kan zijn dat wij u bellen (telefonisch onderzoek) of dat u een brief krijgt dat we op huisbezoek komen. Dit kan ook een digitaal huisbezoek zijn via beeldbellen. Tijdens het onderzoek maakt de CIZ-medewerker kennis met u en bespreekt met u wat u wel en niet zelf kunt. Het is fijn als iemand uit uw naaste omgeving, of uw zorgverlener, bij het gesprek aanwezig kan zijn.
Aanvraag doen vanuit het buitenland
If you are planning to move (or move back) to the Netherlands, you can usually already submit an application from abroad. It depends on the country where you live and where you are insured, however. The Netherlands has reached agreement with a number of countries on medical care (among other things). We call these ‘treaty countries’. Do you live in a treaty country? Then you can already submit an application from that country, unless you work (or used to work) for an international organization established in the Netherlands. Do you not live in a treaty country but you do have Dutch health insurance? Then you can already submit an application as well. Do you not live in a treaty country and you do not have Dutch health insurance either? Then you cannot submit an application from abroad. "
The Netherlands has reached agreement on medical care with the countries listed below.
Countries in the European Union (EU) and the European Economic Area (EEA)
Austria
Belgium
Bulgaria
Croatia
Cyprus
Czech Republic
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Greece
Hungary
Iceland
Ireland
Italy
Latvia
Liechtenstein
Lithuania
Luxembourg
Malta
Norway
Poland
Portugal
Romania
Slovakia
Slovenia
Spain
Sweden
United Kingdom
Other treaty countries
Australia
Bosnia and Herzegovina
Cabo Verde
Montenegro
North Macedonia
Serbia
Switzerland
Tunisia
Turkey
Waiting times may apply for Wlz care in the Netherlands. The maximum waiting time is 12 months. Your health insurance company will determine whether you will have to wait and, if so, for how long. During the waiting time, you will need to pay for residential care in a Wlz institution yourself. More information on this can be found on the website of the Dutch National Health Care Institute.
In certain situations you may be able to receive care under the Wlz abroad, or the costs of Wlz care abroad may be reimbursed. You will find more information on this on the website of the Dutch National Health Care Institute.
Holders of a temporary or conditional residence permit (in Dutch: statushouders) can submit a Wlz application to the CIZ. Asylum seekers can receive Wlz care via the Regulation on Medical Care for Asylum Seekers (in Dutch: Regeling Medische zorg Asielzoekers or RMA). They cannot submit an application to the CIZ. Click here for more information on the RMA.
No, this is not possible for people who are staying in the Netherlands illegally. However, their healthcare provider can contact the CAK to try and obtain a contribution towards their healthcare costs.
No, this is not possible. Long-term care for Ukrainian refugees is generally offered by municipal authorities, under the Health Insurance Act (in Dutch: Zorgverzekeringswet or Zvw) or the Social Support Act (in Dutch: Wet maatschappelijke ondersteuning or Wmo). If a refugee needs long-term care that cannot be offered by a municipal authority, and needs to be admitted to a care institution, then the associated costs will be paid for under the Regulation on Medical Care for Ukranians (in Dutch: Regeling voor Medische Zorg aan Oekraïers (RMO)). An indication for Wlz residential care by the Bender organization can be made via the RMO. The GP or care provider involved can request the indication from Bender. The RMO website contains a form that a healthcare provider can complete to submit the request to Bender. There is no personal contribution and no deductible.
Click here to read more about healthcare for Ukrainian refugees.
- Bezwaar maken
- Meerzorg
- Kopie besluitbrief opvragen
Bezwaar maken
Meestal krijgt u binnen 12 weken een beslissing op uw bezwaar. Meer informatie hierover vindt u in de folder Bezwaar (pdf, 174.23 KB).
Dit hangt af van de situatie.
- U heeft een Wlz-aanvraag voor uzelf gedaan en wilt zelf een bezwaarschrift indienen.
U mag het bezwaarschrift zelf ondertekenen. - Uw kind is jonger dan 18 jaar.
U mag als ouder of voogd met gezag het bezwaarschrift ondertekenen en indienen. - Uw kind is 18 jaar of ouder.
U mag als ouder of voogd met gezag het bezwaarschrift alleen ondertekenen en indienen als uw kind u hiervoor heeft gemachtigd. Of als u wettelijk vertegenwoordiger bent. - De rechtbank heeft een curator aan u toegewezen.
U mag het bezwaarschrift zelf indienen maar u mag het niet zelf ondertekenen. Dat moet de curator doen. Stuur een kopie van de brief van de rechtbank mee waarin staat dat u een curator heeft. - De rechtbank heeft een mentor aan u toegewezen.
Dan mag de mentor uw bezwaarschrift ondertekenen. Stuur een kopie van de brief van de rechtbank mee waarin staat dat u een mentor heeft. - Iemand anders dient het bezwaarschrift in namens u.
Iemand anders mag namens u een bezwaarschrift ondertekenen en indienen als u die persoon hiervoor toestemming geeft. U geeft toestemming door het 'Machtigingsformulier voor het optreden in een bezwaarprocedure' in te vullen. Het machtigingsformulier moet u zelf ondertekenen en meesturen met het bezwaarschrift. - Een advocaat dient het bezwaarschrift in namens u.
Het is niet nodig om de advocaat te machtigen. De advocaat kan het bezwaarschrift namens u ondertekenen en indienen.
Dit doet u zelf. Tenzij:
- u een wettelijk vertegenwoordiger heeft. In dat geval tekent de wettelijk vertegenwoordiger.
- u jonger dan 16 jaar bent. In dat geval tekent uw ouder met gezag, of uw voogd.
De huisarts geeft alleen medische informatie aan de volgende personen:
- uzelf, als u ouder bent dan 16 jaar
- een kind tussen de 12 en 16 jaar waarbij de ouder(s) of voogd met gezag toestemming geeft
- uw wettelijk vertegenwoordiger, als u die heeft
- een voogd of een ouder met ouderlijk gezag, bij een kind onder de 12 jaar
- een voogd of een ouder met ouderlijk gezag, bij een kind dat jonger dan 18 jaar én wilsonbekwaam is
- de medisch adviseur van het CIZ (alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven bij uw Wlz-aanvraag).
U wordt dan bijvoorbeeld gebeld door onze juridische medewerker voor meer informatie.
U kunt zelf ook aanvullende informatie opsturen.
Onze medewerker kan ook contact opnemen met een zorgverlener.
Een hoorzitting houden we als we na het bezwaaronderzoek een negatieve beslissing willen nemen. En als u zelf heeft aangegeven dat u dan een hoorzitting wilt.
U, of degene die namens u het bezwaar heeft ingediend, krijgt een uitnodiging voor de hoorzitting. Die houden we met onze juridische medewerker. Dit gebeurt telefonisch, via beeldbellen of op locatie. Tijdens de hoorzitting kunt u aangeven waarom u het niet eens bent met de voorlopige negatieve beslissing.
Bent u het niet eens met deze 'beslissing op bezwaar', dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank. De rechtbank bekijkt dan of wij de juiste beslissing hebben genomen.
Als u het niet eens bent met uw indicatiebesluit kunt u bezwaar maken. In dit geval kunt u er ook over nadenken of u een nieuwe Wlz-aanvraag wilt doen. Wij beoordelen uw aanvraag dan helemaal opnieuw. U heeft op deze manier vaak sneller een uitkomst dan wanneer u bezwaar maakt.
Wilt u liever bezwaar maken? Doe dit binnen 6 weken nadat u het indicatiebesluit heeft gekregen. Stuur nieuwe (medische) informatie naar ons op. Dan bekijken wij deze informatie ook.
U kunt geen geen bezwaar maken tegen het aantal uur zorg dat u krijgt.
Wel kunt u bezwaar maken tegen ons indicatiebesluit of tegen het zorgprofiel dat wij hebben vastgesteld. Bezwaar maken kan tot 6 weken nadat u ons besluit heeft gekregen.
Lees meer over bezwaar maken.
Meerzorg
Helaas is dit meestal niet het geval. Dat zit zo:
- Alle zorg die u op dit moment mogelijk al ontvangt wordt door de gemeente vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geregeld. Dit geldt onder andere voor huishoudelijke hulp en dagbesteding.
- Uw aanvraag voor langdurige zorg wordt geregeld vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz).
Het zorgkantoor in uw regio regelt die zorg en zoekt een passende zorgaanbieder voor u. - Organisaties die (thuis)hulp verzorgen vanuit de WMO hebben meestal geen contract met het zorgkantoor in de regio. Zij mogen dan ook geen hulp blijven verlenen als u een Wlz indicatie heeft gekregen. Het zorgkantoor regelt andere hulp.
Breng altijd uw gemeente en verzekering op de hoogte van uw toegekende Wlz indicatie. Wanneer u thuis blijft wonen kunt u wél bij uw huidige zorgaanbieder navragen of het mogelijk is dat de zorg die u op dit moment ontvangt blijft zoals die is. Verhuist u naar een zorginstelling? Dan wordt alle zorg vanuit daar geregeld.
Helaas is dit meestal niet het geval. Dat zit zo:
- Alle zorg die u op dit moment mogelijk al ontvangt wordt door de gemeente vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geregeld. Dit geldt onder andere voor huishoudelijke hulp en dagbesteding.
- Uw aanvraag voor langdurige zorg wordt geregeld vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz).
Het zorgkantoor in uw regio regelt die zorg en zoekt een passende zorgaanbieder voor u. - Organisaties die (thuis)hulp verzorgen vanuit de WMO hebben meestal geen contract met het zorgkantoor in de regio. Zij mogen dan ook geen hulp blijven verlenen als u een Wlz indicatie heeft gekregen. Het zorgkantoor regelt andere hulp.
Breng altijd uw gemeente en verzekering op de hoogte van uw toegekende Wlz indicatie. Wanneer u thuis blijft wonen kunt u wél bij uw huidige zorgaanbieder navragen of het mogelijk is dat de zorg die u op dit moment ontvangt blijft zoals die is. Verhuist u naar een zorginstelling? Dan wordt alle zorg vanuit daar geregeld.
Kopie besluitbrief opvragen
Wij sturen de brief met het besluit maar één keer. Bewaart u deze daarom goed. Bent u de brief toch kwijtgeraakt? U kunt hem terugvinden in de Berichtenbox van MijnOverheid. Om berichten van het CIZ te kunnen ontvangen via MijnOverheid moet u eerst uw account activeren.
Geen Berichtenbox geactiveerd? Bekijk op onze contactpagina hoe u een kopie kunt opvragen.
Geldzaken
Als u zorg krijgt vanuit de Wet langdurige zorg, betaalt u een deel zelf. Dit is de eigen bijdrage. U betaalt deze aan het CAK vanaf het moment dat u de Wlz-indicatie heeft ontvangen.
De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van de hoeveelheid zorg die u krijgt, uw vermogen, inkomen, leeftijd en huishouden.
Op de website van het CAK vindt u meer informatie over de eigen bijdrage.
Als u een Wlz-indicatie heeft gekregen, heeft u misschien vragen over welke zorg vanuit de Wlz wordt vergoed. Neem hiervoor contact op met uw zorgkantoor.
Krijgt u nu hulp vanuit de gemeente (Wmo) of de zorgverzekeraar? Geef dan aan de gemeente of zorgverzekeraar door dat u zorg vanuit de Wlz gaat ontvangen. Zo voorkomt u dat u misschien geld moet terugbetalen.
- Adreswijziging
- Overlijden
Adreswijziging
Heeft u al een Wlz-indicatie en verhuist u naar een ander adres? Dan stuurt uw gemeente ons automatisch uw nieuwe adres. U hoeft daarom niets aan het CIZ door te geven.
Loopt uw aanvraag nog en verandert uw woonadres? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de behandelaar van de aanvraag. Die vindt u in onze brief. Of via ons algemene telefoonnummer: 088-789 1000.
Wilt u uw postadres wijzigen? Dan kunt u dit schriftelijk aanvragen. Deze aanvraag moet u zelf ondertekenen. Wil iemand anders voor u uw postadres wijzigen? Dan moet uzelf, uw mentor, curator of schriftelijk gemachtigde dit ondertekenen. Wanneer uw wettelijk vertegenwoordiger dit doet, ontvangen wij ook graag een kopie van de beschikking of de notariële akte (als we die nog niet hebben).
Overlijden
Is de persoon overleden vóór we de aanvraag hebben beoordeeld? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de behandelaar van de aanvraag. Die vindt u in onze brief. Of via ons algemene telefoonnummer: 088-789 1000.
Voor kinderen
Gebruikelijke zorg is de dagelijkse zorg die alle kinderen nodig hebben. Een baby is bijvoorbeeld helemaal afhankelijk van zijn ouders. En een peuter heeft dag en nacht zijn ouders nodig. Maar een kleuter kan steeds meer zelf. De gebruikelijke zorg wordt telkens minder.
Als de zorg voor uw kind onder gebruikelijke zorg valt, krijgt uw kind geen zorg uit de Wlz. Het kan zijn dat u de gebruikelijke zorg aanvult met zorg via uw gemeente of zorgverzekeraar. Pas als dit niet meer genoeg is, kan uw kind mogelijk zorg uit de Wlz krijgen.
Klik hier om meer te lezen over gebruikelijke zorg.
Heeft uw kind geen Wlz-indicatie? Dan wordt palliatief terminale zorg betaald uit de Zorgverzekeringswet. U kunt de zorg aanvragen via uw huisarts, ziekenhuis of kinderverpleegkundige. Hiervoor heeft uw kind geen indicatie van het CIZ nodig.
Heeft uw kind alleen problemen met horen of zien? Dan is een Wlz-aanvraag niet zinvol. Behandeling vanwege een zintuiglijke beperking regelt u via uw zorgverzekeraar. Heeft uw kind ook een andere ziekte of beperking? Doe dan eerst de Wlz-check. Met de check onderzoekt u of een Wlz-aanvraag zinvol is.
Dit hangt af van de situatie van uw kind.
Lichamelijke ziekte: zorgverzekeraar
Heeft uw kind door een lichamelijke ziekte of lichamelijke handicap veel zorg nodig? En gaat het om medische of verpleegkundige zorg of toezicht? Dan kan uw kind zorg krijgen via de Zorgverzekeringswet. Vaak doet u de aanvraag voor deze zorg niet zelf, maar gaat dit via uw huisarts, specialist of (kinder)wijkverpleegkundige. Maar u kunt ook zelf direct contact opnemen met een aanbieder van medische kindzorg. Uw zorgverzekeraar kan u daarbij helpen. Een voorbeeld van dit soort zorg is het geven van zuurstof als uw kind ademhalingsproblemen heeft. Of het houden van toezicht om op tijd medicijnen te kunnen geven in een dringende situatie, zoals een epileptische aanval.
Verstandelijke handicap of psychische stoornis: gemeente
Heeft uw kind veel zorg of ondersteuning nodig vanwege een licht verstandelijke beperking, moeilijk gedrag of psychische problemen? Dan kunt u zorg regelen via uw gemeente. Deze zorg valt onder de Jeugdwet. Bijvoorbeeld als uw kind naar een kinderdagcentrum gaat of begeleiding thuis nodig heeft. Ook het vervoer naar een kinderdagcentrum valt onder de Jeugdwet.
Een cliëntondersteuner kan u gratis advies geven of u helpen bij het organiseren van zorg. Lees meer op de pagina over cliëntondersteuning.
Als uw kind een Wlz-indicatie heeft, kunt u mogelijk dubbele kinderbijslag krijgen.
Voorwaarden voor de dubbele kinderbijslag zijn:
• Uw kind is 3 jaar of ouder, maar nog geen 18.
• Uw kind slaapt minimaal 4 nachten per week thuis.
• Uw kind heeft een ziekte of aandoening. Een arts, specialist of behandelaar heeft deze beschreven.
• Uw kind heeft door die ziekte of aandoening heel veel extra zorg nodig. Wij noemen dit intensieve zorg.
Heeft uw kind vóór 1 juli 2024 een Wlz-indicatie gekregen? En voldoet uw kind aan de voorwaarden voor de dubbele kinderbijslag? Dan kunt u dubbele kinderbijslag aanvragen bij de SVB.
Krijgt uw kind na 1 juli 2024 voor het eerst een Wlz-indicatie en voldoet uw kind aan de voorwaarden voor de dubbele kinderbijslag? Dan is het niet nodig om zelf een aanvraag te doen bij de SVB. Wij informeren de SVB automatisch over de Wlz-indicatie van uw kind als u daar geen bezwaar tegen heeft. Daarna start de aanvraag voor dubbele kinderbijslag vanzelf.
Zodra u de brief met de eerste Wlz-indicatie krijgt, neemt u binnen 2 weken contact met ons op. Dat kan per telefoon, mail of post. Dan delen wij de informatie over de Wlz-indicatie niet.
Contact opnemen kan via 088-789 1000 of stuur een beveiligd bericht via Zivver. Of stuur een brief:
CIZ
Postbus 2690
3500 GR Utrecht