Het lijkt soms vanzelfsprekend dat je via internet overheidszaken kunt regelen. Dat is het voor maar liefst vier miljoen Nederlanders niet. De overheid wil dat iedereen digitaal mee kan doen en wil niemand uitsluiten. Daarom werken acht overheidsorganisaties (waaronder het CIZ) met de Koninklijke Bibliotheek en Openbare Bibliotheken samen in het programma Digitale Inclusie.

De samenwerkende organisaties, zoals de Belastingdienst, het CAK en de SVB gaan burgers actief doorverwijzen naar de bibliotheek. Hier kan deze kwetsbare groep niet alleen gratis een computercursus volgen, ook kunnen ze vanaf 1 juli terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Dit informatiepunt helpt burgers verder met vragen over bijvoorbeeld zorgtoeslag. Voor meer persoonsgebonden vragen verwijzen ze door naar de juiste ondersteunende organisaties. Informatiepunt Digitale Overheid start deze zomer in vijftien bibliotheken, alle andere bibliotheken volgen binnen twee jaar.

 

Hoe kan ik hulp krijgen bij het vinden van zorg?

Bij uw gemeente kunt u vragen naar gratis clientondersteuning. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij het vinden van de juiste zorg. Ook kunt u hulp vragen bij uw keuzes bij uw regionale zorgkantoor.

Veelgestelde vragen