Fraude en veiligheid
Bij het CIZ werken we heel zorgvuldig. Twijfelt u of u te maken heeft met een medewerker van het CIZ? Neem dan contact met ons op via 0800 - 789 1000.
Goed om te weten
- Het CIZ zal u nooit vragen om uw bankgegevens of inzage in uw bankgegevens.
- Het CIZ neemt altijd contact op via de telefoon en/of stuurt brief.
Hoe het CIZ werkt
- Uw aanvraag komt binnen bij het CIZ, deze controleren wij of die compleet is.
- Is de aanvraag nog niet compleet? Dan bellen we of sturen we een brief naar de aanvrager/contactpersoon. Hierin kunnen we vragen om gegevens zoals van uw zorgverzekeraar of huisarts.
- Een huisbezoek wordt telefonisch ingepland met de aanvrager, zorgaanbieder of contactpersoon. Deze afspraak wordt bevestigd via een brief per post.
- We komen nooit onverwachts op huisbezoek. Er wordt altijd een afspraak gemaakt met de aanvrager, contactpersoon of zorgaanbieder.
- Het kan zijn dat we u bellen. Er wordt altijd gebeld vanuit een 088-nummer en met de volgende volgcijfers: 088 - 789 ****.
Meer weten of u te maken heeft met fraude? Bekijk deze informatie over babbeltrucs en wat u ertegen kunt doen.

Wat is zorgfraude
''Zorgfraude is het opzettelijk misleidend handelen binnen het zorgdomein, waarbij doelbewust in strijd met de regels wordt gehandeld met het oog op eigen of andermans gewin''.
Bij fraude in de zorg wordt misbruik gemaakt van gemeenschapsgeld. Dit is geld wat van ons allemaal is, betaald via belastingen. Er zijn vele soorten zorgfraude, zoals upcoding, vervalsing van informatie, declareren van niet geleverde zorg, zorgverwaarlozing of samenspanning. Ook cliënten kunnen slachtoffer worden van zorgfraudeurs. Het gaat vaak om kwetsbare personen met weinig sociale contacten, mentale problemen, of die de taal niet goed kunnen. Het komt ook voor dat cliënten meewerken aan de fraude in ruil voor bijvoorbeeld geld of spullen.
Wat doet het CIZ aan fraude?
Het CIZ onderzoekt meldingen over fraude bij indicaties. De afdeling Bijzonder Onderzoek ontvangt meldingen van medewerkers, partners, cliënten, naasten en meer.
Meldingen worden altijd onderzocht. Als het nodig is, kan de indicatie opnieuw worden beoordeeld. Vanwege privacy kunnen wij de melder niet altijd op de hoogte houden van het onderzoek. Wilt u hier meer over weten, bekijk dan de pagina Uw privacy | CIZ.
Als het om een fraudemelding gaat, werkt het CIZ samen met 8 verschillende partners. Stichting IKZ brengt over zorgfraude samen en vult deze aan met informatie van de ketenpartners. Door deze informatie te combineren kunnen we zorgfraude beter aanpakken.
Wat doet het CIZ niet?
Het CIZ kijkt alleen maar naar fraudemeldingen die gaan over een indicatie die is afgegeven door het CIZ. Hebt u een fraudemelding over de inzet van de zorg of declaraties? Dan kunt u dit melden bij het zorgkantoor. Kijk voor meer informatie en het zorgkantoor uit uw regio op Langdurige zorg (zorgkantoor.nl).
Heeft u een melding over de kwaliteit van zorg? Dan kunt u dit melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd via; IGJ.nl | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Fraude bij het CIZ
Wij zijn verplicht vanuit de wet om indicaties voor de Wet langdurige zorg te onderzoeken. Denk hierbij aan als iemand een mening probeert te veranderen in het voordeel van een ander en het geven van onjuiste informatie. Dit zien wij als fraude. Daarom is het bij elke aanvraag belangrijk dat u juiste informatie invult.
Vermoeden van fraude
Denkt u dat een Wlz-indicatie van iemand anders of van uzelf niet past bij de zorgbehoefte of situatie? Of vermoedt u een andere vorm van fraude, misbruik of bedrog bij het aanvragen van een Wlz-indicatie? Vul dan het formulier in.