14 mei 2025
Nieuws

Nieuw instrument Burgerdialoog geeft verdieping en inzicht in de wensen en behoeften van burgers

We vinden het belangrijk om met onze cliënten het gesprek aan te gaan en de blik van buiten naar binnen te halen. Dat doen we onder andere door de mening van onze cliënten uit te vragen door middel van een continu tevredenheidsonderzoek. In 2024 gaven onze cliënten ons gemiddeld een 8,2. 

Eind vorig jaar hebben we een pilot uitgevoerd met een nieuw instrument: de burgerdialoog. Hiervoor gingen we in gesprek met vertegenwoordigers van cliënten die een Wlz-aanvraag hadden gedaan en inmiddels zorg ontvingen.

Burgerdialoog in drie verschillende rondes 

We hebben ervoor gekozen om de burgerdialoog te begeleiden in drie rondes. Elke ronde had een andere opzet om het gesprek te stimuleren en te verdiepen. 

In de eerste ronde vond de dialoog uitsluitend plaats tussen de burger-deelnemers: de vertegenwoordigers van cliënten. In de tweede ronde kregen de CIZ-deelnemers de gelegenheid om direct vragen te stellen aan de cliëntvertegenwoordigers. Dit zorgde voor meer verdieping en bood de mogelijkheid om gericht in te zoomen op specifieke onderwerpen.  

“Er wordt goed naar me geluisterd”  

In de laatste ronde vond er een gesprek plaats waarin alleen de CIZ-deelnemers aanwezig waren. In deze ronde werden inzichten gedeeld en de uitkomsten van het gesprek verder uitgediept. 

“Warm, ook omdat er mensen omheen zaten”  

Waardevolle inzichten en verdieping 

Deze burgerdialoog leverde ons dertien waardevolle inzichten op, zoals feedback op de Wlz-check, die op onze website te vinden is. De burgerdialoog stelt ons verder in staat om meer te horen over de wensen en behoeften van de burger en ons beleid hier eventueel op aan te passen. Juist door de stem van de burger naar binnen te halen. Zo blijven we werken aan onze missie: passende zorg, voor nu en in de toekomst. 

Meer informatie 

Download hier het verslag van de burgerdialoog.