Op dit moment is er een storing in ons systeem Portero. Dit betekent dat wij tijdelijk niet alle cliëntgegevens kunnen raadplegen. We kunnen daarom telefonisch geen vragen over de (voortgang) van een dossier beantwoorden. De cliëntgegevens zijn veilig. Ook kunnen tijdelijk niet alle zorgaanbieders een aanvraag doen in Portero. U kunt wel een aanvraag doen via de zelfaanmelder of formulieren op onze website. Vragen? Neem via de mail contact op met het team in uw gemeente. 

Ook dit jaar hebben we een jaarverslag gemaakt naar aanleiding van het Jaardocument 2020. Daarin delen we onze belangrijkste cijfers en gebeurtenissen. Het jaarverslag is een visueel aantrekkelijke samenvatting van het Jaardocument.

Vanaf 1 januari is het mogelijk om op basis van een psychische stoornis (ggz-)zorg te ontvangen vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Het CIZ heeft als doel om binnen 6 weken een besluit te nemen. Het is op dit moment helaas niet mogelijk om ggz-aanvragen binnen 6 weken te behandelen. Er is vertraging ontstaan omdat we onverwacht veel meer aanvragen ontvangen. Er zijn extra maatregelen genomen om de vele aanvragen in behandeling nemen.

Per 1 mei 2021 treedt Remco Bakker (1973) aan als lid van de Raad van Bestuur bij het CIZ. Hij neemt deze positie over van Rob van Lint die op interim basis deze functie sinds september invult. Naast Remco bestaat de Raad van Bestuur uit Christa Klijn die sinds het vertrek van Hans Ouwehand de functie van voorzitter Raad van Bestuur bekleedt.

Is er voor uw cliënt tussen april en juni 2020 bij het CIZ een tijdelijke Wlz–registratie COVID-19 aangevraagd? En heeft uw cliënt na afloop van deze 12 maanden nog steeds de Wlz-indicatie nodig? Vergeet dan niet om een nieuwe aanvraag te doen.

Onlangs is naar de Tweede Kamer de beleidsreactie gestuurd op het het evaluatierapport: functioneren van het CIZ over de periode 2015–2020. Elke 5 jaar worden de zelfstandig bestuursorganen geëvalueerd. Het doel is om de doeltreffendheid en doelmatigheid van het functioneren van een zbo te toetsen. Het rapport geeft een mooi beeld van het functioneren van het CIZ, zowel op het gebied van doeltreffendheid als doelmatigheid. Wij zijn trots op de resultaten, houden oog voor verbetering en nemen de aanbevelingen ter harte. Het hele rapport is te lezen op de website van de TweedeKamer

Per 1 februari 2021 vertrekt Hans Ouwehand als voorzitter van de Raad van Bestuur bij het CIZ. Hans is per deze datum benoemd tot bestuursvoorzitter bij het CAK, waar hij sinds september op interim basis het voorzitterschap al invulde. Christa Klijn volgt Hans op als voorzitter Raad van Bestuur. Zij is sinds 2017 Chief Operating Officer en sinds 2019 lid van de Raad van Bestuur bij het CIZ.

Vanaf vandaag staan de nieuwe cijfers van het vierde kwartaal op onze databank. Twee zaken die opvallen: de invloed van corona op de sterftecijfers en de voorbereiding van de ggz-cliënten in de Wlz per 1 januari 2021.

Op woensdagmiddag tussen 12.15 en 14.40 is er een storing geweest in de online zelfaanmelder Mijn Wlz-aanvraag. Heeft u tussen 12.15 en 14.40 een aanvraag ingediend via de zelfaanmelder? Dan is uw aanvraag niet goed in ons systeem gekomen. We willen u daarom vragen om een nieuwe aanvraag te doen via de zelfaanmelder. Onze excuses voor het ongemak.

Ik heb een aanvraag gedaan. Wat gebeurt er nu verder?

Het CIZ controleert de aanvraag en kijkt of alle benodigde informatie is ingevuld. Ook heeft het CIZ een handtekening van degene die de zorg nodig heeft nodig, voordat de aanvraag in behandeling genomen kan worden. Als er informatie of een document ontbreekt, dan vragen wij dit op bij u. Lees meer

Veelgestelde vragen