22 december 2025
Nieuws

2025 een jaar van erkenning, verbetering en verbinding

Samen met onze medewerkers, ketenpartners en andere relaties hebben we ons ingezet om van 2025 een jaar te maken waar erkenning, verbetering en verbinding centraal staan. We blikken graag met u terug en kijken samen alvast vooruit naar het nieuwe jaar.

Illustraties mensen CIZ

20 jaar CIZ – Toegang tot passende zorg toen nu en in de toekomst

2025 was voor ons een bijzonder jaar, want twintig jaar geleden werd de basis gelegd voor het huidige CIZ, toen de regionale indicatieorganen (RIO’s) werden samengevoegd tot één landelijke organisatie zoals we die vandaag de dag kennen. We hebben al die jaren één duidelijke opdracht: gelijke regels voor iedereen, met oog voor het persoonlijke verhaal van de client

Twintig jaar CIZ werd zichtbaar gevierd, zowel binnen als buiten de organisatie. Zo organiseerden we naast de activiteiten voor onze medewerkers een stakeholdersbijeenkomst samen met Per Saldo (30 jaar). Dit was een passend moment om samen met partners terug te blikken én vooruit te kijken naar een toekomstbestendige manier van indiceren. 

In ons jubileumboekje delen bestuurders en veldpartijen hun visie op de rol van CIZ, de veranderingen in het zorglandschap en de uitdagingen voor de komende jaren. Onze onafhankelijke rol is volgens alle betrokkenen nog altijd onmisbaar om rechtsgelijkheid, vertrouwen en mensgerichte zorg te garanderen.

Uitdagingen in de langdurige zorg

Tegelijkertijd veranderde de wereld om ons heen in hoog tempo. Personeelstekorten en de vraag naar passende zorg nemen toe. In dit dynamische speelveld kwamen twee belangrijke zorgakkoorden tot stand: het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) en het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA). Binnen deze akkoorden vervullen wij bij één cluster de rol van actiehouder; op andere onderwerpen werken wij nauw samen met ketenpartners.

Een andere belangrijke ontwikkeling die zich in 2025 voortzette, is de verminderde instroom in de Wlz. CIZ blijft deze en andere ontwikkelingen signaleren, onderzoeken en delen met het veld, zodat gezamenlijk kan worden gewerkt aan passende zorg — nu én in de toekomst.

Continue verbetering van onze dienstverlening

Ook wij stonden dit jaar niet stil. We onderzochten hoe wij onze dienstverlening verder kunnen verbeteren. Om onze klanten nog beter te bedienen, introduceerden we een chatbot en live chat op onze website, waarmee cliënten eenvoudiger en sneller contact met ons kunnen opnemen. Daarnaast kunnen zorgprofessionals dankzij de toevoeging van een intercollegiale telefoonlijn aan ons algemene telefoonnummer direct hun vraag voorleggen aan een CIZ-medewerker.

Voor cliënten en hun vertegenwoordigers stelden we dit jaar de handtekeningencheck beschikbaar, waarmee snel inzichtelijk wordt wie bevoegd is om een aanvraag of machtiging te ondertekenen. Daarnaast is een wetswijziging in voorbereiding om het indienen van een Wlz-aanvraag door familieleden in de toekomst makkelijker te maken. In samenwerking met VWS werkten we aan de nieuwe beleidsregels 2026, waardoor we vanaf 1 januari in bepaalde gevallen een Wlz-indicatie met terugwerkende kracht kunnen afgeven.

Tot slot blijven wij de stem van burgers van buiten naar binnen halen. In 2025 deden we dit onder meer door het uitvoeren van een continu klanttevredenheidsonderzoek en het organiseren van twee burgerdialogen.

Met trots en vertrouwen kijken we vooruit

Als CIZ zijn we trots op de impact die we in 2025 hebben gemaakt. Samen met al onze relaties en stakeholders kijken we met vertrouwen uit naar 2026.