Bekijk de veelgestelde vragen voor gemeenten.

Op verzoek van het ministerie van VWS richt het CIZ voor gemeenten een digitaal register in, met daarin alle besluiten over de toegang tot zorg vanuit de Wlz. Een Wlz-aanspraak is voorliggend op een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo 2015.

Via het digitale register kan iedere gemeente straks bij gerede twijfel over de samenloop met de Wlz aan de hand van het Burgerservicenummer (BSN) checken of een inwoner een Wlz-indicatie heeft.

De aansluiting op de Wlz-registertoets verloopt via het Inlichtingenbureau (IB). Een gemeente kan via het IB op het Gemeentelijk Gegevens Knooppunt (GGK) aangesloten worden op de Wlz-registertoets. Met het register voldoet het CIZ aan de wettelijke opdracht om Colleges van B&W in staat te stellen om samenloop van Wmo-ondersteuning en zorg vanuit de Wlz te controleren.

Heeft u vragen over het aansluiten of inloggen? Bel of mail de Servicedesk van het Inlichtingenbureau: servicedesk@inlichtingenbureau.nl of 0800- 222 11 22.

Hoe lang mag het CIZ over een aanvraag doen?

Het CIZ heeft (in principe) zes weken de tijd om een reguliere aanvraag voor zorg vanuit de Wlz af te handelen. Wanneer er sprake is van een aanvraag in het kader van bijzondere omstandigheden, dan heeft het CIZ twee weken de tijd om de aanvraag af te handelen.

Veelgestelde vragen