Bekijk de veelgestelde vragen voor gemeenten.

De Databank van het CIZ biedt onderzoekers, gemeenten en zorgaanbieders inzicht in het aantal cliënten dat in Nederland recht heeft op zorg uit de Wlz.

De beschikbare gegevens tonen het aantal cliënten met regulier Wlz-recht en het aantal cliënten dat gebruikt maakt van de subsidieregelingen.

Op verzoek van het ministerie van VWS is voor gemeenten een digitale registertoets ingericht, met daarin alle besluiten over de toegang tot zorg vanuit de Wlz. Een Wlz-aanspraak is voorliggend op een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo.

Via het digitale register kan iedere gemeente straks bij gerede twijfel over de samenloop met de Wlz aan de hand van het Burgerservicenummer (BSN) checken of een inwoner een Wlz-indicatie heeft.

De aansluiting op de Wlz-registertoets verloopt via het Inlichtingenbureau (IB). Een gemeente kan via het IB op het Gemeentelijk Gegevens Knooppunt (GGK) aangesloten worden op de Wlz-registertoets. Met het register voldoet het CIZ aan de wettelijke opdracht om Colleges van B&W in staat te stellen om samenloop van Wmo-ondersteuning en zorg vanuit de Wlz te controleren.

Heeft u vragen over het aansluiten of inloggen? Bel of mail de Servicedesk van het Inlichtingenbureau: servicedesk@inlichtingenbureau.nl of 0800- 222 11 22.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Als uw aanvraag in goede orde is ontvangen, sturen wij u een ontvangstbevestiging. Daarnaast ontvangt u van het CIZ een brief met daarin het telefoonnummer van uw contactpersoon. Heeft u deze brief nog niet ontvangen? Neem dan contact op met het CIZ via 088-789 10 00. Lees meer

Veelgestelde vragen